President-commissaris Hans Smits van KLM wordt volgend jaar vicevoorzitter van de raad van bestuur van moederbedrijf Air France-KLM. Hij neemt die toezichthoudende functie over van voormalig KLM-directeur Peter Hartman, die wel aanblijft als regulier bestuurslid.

KLM heeft dat dinsdag formeel bevestigd, nadat bronnen binnen de onderneming er eerder al melding van hadden gemaakt. In de bestuursraad van Air France-KLM, waarin zowel uitvoerende bestuurders als commissarissen zitten, komen volgend jaar plekken vrij doordat de termijnen van Leo van Wijk en Kees van Lede aflopen.

Dat Smits voortaan vergaderingen van het holdingbestuur in Parijs bij zou wonen, was al langer bekend. Dat hij daarin een vaste plek zou krijgen werd evenwel vrijdag nog tegengesproken door zowel KLM als Air France-KLM.

Air France-KLM onder druk

Air France-KLM zucht onder de moordende concurrentie in de Europese luchtvaartbranche. De kosten moeten verder omlaag, weet ook Parijs, maar dan het liefst zonder dat Franse banen verloren gaan. Momenteel wordt overlegd met de Nederlandse en Franse vakbonden over bezuinigingsmaatregelen.

Ook binnen het bestuur van de groep rommelde het de afgelopen maanden. De directie en raad van commissarissen van KLM wisten maar net te verhinderen dat de holding in Parijs veel meer zeggenschap, onder meer over de kas in Amstelveen, naar zich toe zou trekken.

Bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac kan zich ondanks alle tumult en de slechte financiële prestaties opmaken voor een tweede termijn. Ook daarover zal tijdens de komende aandeelhoudersvergadering worden beslist. De topman heeft wel opdracht gekregen de samenwerking binnen zijn bestuur te verbeteren.

Kosten Air France-KLM moeten omlaag

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM verkeert al een tijdje in zwaar weer door forse concurrentie van prijsvechters als Ryanair en easyJet in Europa. Daarnaast voelt het bedrijf op de lange afstanden de druk van concurrenten uit het Midden-Oosten. Afgelopen jaar werd Air France-KLM bovendien geplaagd door een verlammende staking van piloten van Air France.

Air France wil tot en met 2017 ruim 1,1 miljard euro bezuinigen, zo maakte het zusterbedrijf van KLM op 30 april bekend.

Air France wil de kosten jaarlijks met 1,5 procent terugdringen. Om dat doel te bereiken snijdt het bedrijf onder meer in onrendabele langeafstandsvluchten. Daarnaast wordt bezuinigd door de korte vluchten van Air France en die van de regionale dochter HOP onder één dak te brengen. Die ingreep moet ertoe leiden dat HOP op zijn minst quitte gaat spelen.

Verder moet dochter Transavia vanaf 2018 winstgevend zijn. Daarnaast sprak Air France de ambitie uit om binnen een paar jaar tot de mondiale top 5 te behoren qua luchtvrachtvervoer.

De besparingen en aanpassingen zijn onderdeel van het plan Perform 2020, dat de luchtvaartonderneming in de komende jaren zal uitvoeren.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl